پست شده در وبلاگ

هزینه نقل و انتقال خودرو های خارجی در نیمه دوم امسال چند درصد افزایش می یابد؟

هزینه نقل و انتقال خودرو های خارجی از دی ماه امسال افزایش خواهد یافت. این افزیش هزینه در نتیجه ابلاغ قانون مالیات بر ارزش افزوده از سوی رئیس مجلس شورای اسلامی به رئیس‌ جمهور است.

 قانون مالیات بر ارزش افزوده چند روز قبل از سوی رئیس مجلس شورای اسلامی برای اجرا به رئیس جمهور ابلاغ شد. این قانون که مواد ۲۹ و۳۰ آن مرتبط با دفاتر اسناد رسمی است، شش ماه پس از ابلاغ به رئیس‌ جمهور لازم‌الاجراست.

ماده ۳۰ این قانون درباره مالیات نقل و انتقال وسائط نقلیه است که در صورت اجرا، هزینه‌های نقل و انتقال خودرو های خارجی به دلیل افزایش مالیات تا ۲ درصد ارزش معاملاتی خودرو در دفاتر اسناد گران‌ تر خواهد شد.

هزینه نقل و انتقال چند درصد افزایش می یابد؟

در ماده ۳۰ آمده است: نقل و انتقال انواع خودرو و موتورسیکلت، به استثناء ماشین‌ های راهسازی، کارگاهی، معدنی، کشاورزی و شناور ها، مشمول مالیات نقل و انتقال به شرح ذیل می‌ باشند: تولید داخل به میزان یک درصد (۱%) و وارداتی دو درصد (۲%) به مأخذ مذکور در تبصره (۱) ماده (۳۰) این قانون برای سال تولید.

مأخذ محاسبه مالیات موضوع این ماده تا شش سال پس از سال تولید، سالانه ده درصد (۱۰%) همان مأخذ کاهش می‌یابد. برای سال‌ های ششم به بعد، چهل درصد (۴۰%) مأخذ یاد شده است.

تبصره ۱ – ثبت سند انتقال وسائط نقلیه توسط دفاتر اسناد رسمی و یا تعویض پلاک توسط نیروی انتظامی، منوط به پرداخت مالیات نقل و انتقال موضوع این ماده و به ترتیبی است که سازمان مقرر می‌کند. مراجع مزبور در صورت تخلف از این حکم، ملزم به پرداخت دو برابر مالیات پرداخت نشده هستند.

تبصره ۲ – اولین انتقال خودرو از کارخانجات سازنده و یا مونتاژکننده داخلی و یا واردکنندگان (نمایندگی‌ های رسمی شرکت‌ های خارجی) به خریداران و همچنین هرگونه انتقال به صورت صلح و هبه به نفع دولت مشمول پرداخت مالیات نقل و انتقال موضوع این ماده می‌شود.

تبصره ۳ – نقل و انتقال انواع خودرو و موتور سیکلت با پلاک انتظامی مناطق آزاد تجاری- صنعتی مشمول مالیات موضوع این ماده نمی‌شود.

بر این اساس؛ از آنجا که مالیات اخذ شده در زمان نقل و انتقال اموال منقول بر میزان حقوق دولتی و حق‌التحریر دفاتر تأثیر مستقیم دارد، در نیمه دوم امسال هزینه نقل و انتقال خودروهای خارجی در محضر افزایش خواهد یافت. این افزایش هزینه محضر می‌تواند در افزایش قیمت خودروهای خارجی هم مؤثر باشد.

نیروی انتظامی هم مرجع دریافت مالیات نقل و انتقال است

بر خلاف قانون سابق با اجرای این قانون از ابتدای دی ماه، نیروی انتظامی هم به عنوان مرجع صالح دریافت مالیات نقل و انتقال معرفی شده است. همچنین صلاحیت انحصاری دفاتر اسناد رسمی برای دریافت مالیات نقل و انتقال که سال‌های قبل در مجلس و در زمان تصویب لایحه بودجه محل مناقشه و  مورد تأکید کانون سردفتران بود، لغو خواهد شد.

درباره تبصره ۲ این ماده یک نکته عجیب وجود دارد که مربوط به اشتباه عجیب املایی در این تبصره است که معنا و مفهوم این جمله را تغییر داده است. گویا باید به جای “می‌ شود” آخر جمله باید فعل “نمی‌شود” نوشته می‌ شد که باقی ماندن این اشتباه عجیب حتی پس از رفت و برگشت به شورای نگهبان عجیب به نظر می‌ رسد.

تأکید می‌شود؛ این افزایش قیمت نقل و انتقال برای خودروهای داخلی اتفاق نمی‌افتد. زیرا مالیات این خودروها در قانون مالیات بر ارزش افزوده همان یک درصد قبلی باقی مانده است.

نظر بدهید